Koordinárotka programu ekoškola Mgr. Zuzana Sirotková odpovídala na otázky pro Novobydžovský zpravodaj......
Co je to vlastně Ekoškola, jakou má tento projekt historii?
Ekoškola je mezinárodní vzdělávací program určený pro žáky základních i středních škol. V České republice jej zaštituje MŠMT a MŽP a je do něho zapojeno přes 300 škol. Program Ekoškola probíhá také v dalších 55 zemích světa a celosvětově se ho účastní přes 44.500 škol. Českým školám pomáhá s vedením programu Sdružení Tereza.
Kdy se zapojila vaše škola?
Karlovka se do projektu zapojila již v roce 2005 pod vedením pana ředitele Verfla. Během své účasti čtyřikrát obhajovala svůj titul, nejdříve po dvou letech, později po 4. Na podzim nás čeká pátá obhajoba.
V čem je hlavní přínos pro školu, která se zapojí do programu Ekoškola?
Přínosem pro školu je celkově jiný pohled na environmentální vzdělávání dětí. Učitelům jsou nabízeny semináře, soubory pracovních listů, žákům možnost ovlivnit svoji školu, např. vedením schůzek ekohlídek. Jisté výhody má škola i při žádání finančních prostředků ze státních zdrojů (v loňském roce jsme například realizovali projekt S Ekoškolou za poznáním, kdy se žáci za výrazného finančního přispění kraje podívali na mnoho zajímavých míst a účastnili se za řady exkurzí, výstav či ekologických programů).
Kdo je ve vašem pracovním týmu?
V Ekotýmu školy jsou děti 5. - 9. tříd, kterým říkáme „ekohlídky“. Jsou to vždy dva žáci, kteří se pro tuto funkci většinou přihlásí dobrovolně. Na konci roku je odměňujeme za jejich práci ekologickým pobytem v Sedmihorkách. Dále se náš tým skládá z pana školníka, pana ředitele, Mgr. Martiny Hudcové, která se věnuje ekologii na I. stupni. Na druhém stupni se aktivně zapojují téměř všichni vyučující. Pracovní listy využívají fyzikáři či učitelé přírodovědných předmětů. Hojně se využívá i hodin praktických předmětů, např. při údržbě naučné stezky za školou.
Jaké hlavní cíle má činnost týmu Ekoškoly na Karlovce?
Cílem našeho snažení je především vést naše žáky k šetrnému způsobu životu. Naučit je starat se o své okolí, vážit si přírody, zdraví, dobrých mezilidských vztahů. Učíme je vystupovat na veřejnosti (např. Ekokonference, která proběhla na naší škole na konci května), vedeme je k tomu, aby si vytvořili pozitivní vztah k přírodě.
Jak se provádí srovnávací analýza ekologického stavu školy? K jakým změnám ve škole její závěry doposud vedly?
Srovnávací analýza se týká všech tématů Ekoškoly. Odpady, voda, prostředí školy, doprava aj. Žáci zjišťují odpovědi na otázky, které se týkají šetrného provozu školy. Musí úzce spolupracovat s ekonomkou školy, s panem školníkem, vedením. Hledají odpovědi na otázky typu – kolik energie ušetřila škola po zateplení budovy, máte ve škole pítka na vodu, využíváte školní klub atd. Výsledkem předchozích analýz byla například výměna starých zářivek ve třídách. Podle slov pana ředitele Vlachého se dále ve škole chystá například výstavba kogenerační jednotky na výrobu elektrické energie z plynu.
Témata Ekoškoly se neustále rozšiřují. Začínali jsme s odpady, vodou, dopravou, nově jsme zařadili i klimatické změny a biodiverzitu. Zároveň jsme se přihlásili jako pilotní škola pro téma Zdravé stravování, kterému se v poslední době věnujeme asi nejvíce. Příkladem byl výstup čtvrťáků pod vedením Mgr. Hudcové, které připravily pro návštěvníky Ekokonference zdravé svačinky. Také se snažíme vést děti ke zdravému stravování a v tomto snažení nám velmi pomáhá naše školní kuchyně, která nabízí dětem čerstvé saláty, více luštěnin či studených salátů. Jsme rádi, že můžeme dětem nabídnout něco víc, než klasickou českou kuchyni.
Jakým způsobem informujete veřejnost o své činnosti?
O svých aktivitách informujeme prostřednictvím nástěnky v lékárně na náměstí, školního rozhlasu, Novobydžovského zpravodaje a také spolupracujeme s Hradeckým deníkem. Velké poděkování patří i kolegyni Mgr. Petře Klapkové Dymešové, která Ekoškole výrazně pomáhá prostřednictvím našeho webu. Podíváte-li se na naše stránky www.karlovka.cz, zjistíte, že články jsou aktuální, plné fotografií a najdete zde téměř vše, co se tohoto programu týká.
Spolupracujete s nějakou jinou Ekoškolou?
Je zajímavé, že ve východních Čechách je poměrně málo škol, které jsou zapojeny do tohoto programu. Na rozdíl od hlavního města, kde účast škol neustále prudce vzrůstá, školy v našem regionu se příliš do programu nehrnou. To je také důvod, který nás vedl k tomu, že v letošním roce jsme požádali Královéhradecký kraj o finanční příspěvek. Ten chceme využít k větší propagaci programu Ekoškola. Uvidíme, zda nám tato dotace dopadne a my budeme moci „rozjet“ naše plány.
Mění se díky Ekoškole přístup žáků k ekologickým tématům? Zajímají se více o ekologické problémy současnosti?
Protože pracuji jako učitelka, musím být optimistická a doufat, že veškeré naše snažení se v dětech ukládá a bude jednou zúročeno. Je fajn, když vidíte, že děti se dobrovolně připraví na přírodovědnou soutěž, Ekokonferenci, neprotestují, když je „taháte“ skalním městem a vyprávíte o dávné minulosti. Myslím si, že je příliš jednoduché označit naše děti za ty „ které nic nebaví a jen mobilují “. Je jen na nás, abychom je vzali do přírody, naučili je třídit, ukázali jim, jak se chovat, a pak záleží již jen na nich, zda se tím budou řídit.
Podívejte se na krátké video, ať víte, co vše se skrývá za činností Ekoškoly. Pokud máte nápady, kterými byste přispěli ke zlepšení činnosti naší Ekoškoly, neváhejte a řekněte o nich koordinátorce programu Mgr. Zuzaně Sirotkové.
V příloze naleznete plán EVVO.
Ve čtvrtek před jarními prázdninami byla vyhodnocena soutěž ve třídění odpadu. Sladkou odměnu si do školního klubu přišli vyzvednout žáci 6.B, 7.A, 8.A a 9.B. Chválíme všechny třídy za třídění a ekohlídky za spravedlivé bodování! Děkujeme rovněž paní Zavoralové za přípravu vynikajících zákusků. Další soutěž na sebe jistě nenechá dlouho čekat :)
Podmínky soutěže:
Každá třída musí mít 3 označené nádoby na plast, nápojové kartony a papír + koš na netříděný odpad. Samolepky k polepení si můžete vyzvednout u ekohlídek.
Bodování:
* bodují ekohlídky II.stupně, náhodně, několikrát týdně
* nebereme ohledy na stěhování, kmenová třída si musí třídění ve třídě pohlídat
* bodování: skvěle vytříděný odpad … 10 bodů
drobné nedostatky … 5 bodů
neroztříděný odpad … 0 bodů
nepořádek kolem košů .. -10 bodů
V úterý 13. října se žáci 4. a 5. tříd ZŠ Karla IV. zúčastnili projektu nazvaném Do lesa s lesníkem. Během chladného dopoledne se děti seznámily s ukázkami lesnických činností přímo v lese a za podpory odborníků – lesních pedagogů si většinu prací samy vyzkoušely. Celý program byl rozdělen do šesti stanovišť. Žáci si hravou formou rozšířili vědomosti o lese a živočiších, kteří žijí v místě jejich bydliště. Největším zážitkem pro všechny zúčastněné byla ukázka práce loveckého psa Haryka - Vorana z Mechova a tažných koní Grifa a Milana při dopravě dříví z lesa.
Plán činností pro školní rok 2015 - 2016
Oblast | Činnost | Zodpovídá | Termín | Splnění |
Ekoškola | Obnova Ekotýmu v novém školním roce, výběr nových ekohlídek a nový členů | Stávající členové Ekotýmu |
Září 2015 | ok |
Analýza ekologického stavu školy | Ekohlídky 6. - 7.tříd | Září 2015 | Přesunuto na jaro | |
Plán činností pro školní rok 2015 - 2016 | Ekotým a koordinátor | Říjen 2015 | 0k | |
Aktualizace a doplnění webových stránek Ekoškoly | Celý rok | ok | ||
Focení ekohlídek | Mgr. J.Valenta | Listopad 2015 | ok | |
Den otevřených dveří - questing | Celá škola | Listopad 2015 | ok | |
Nové kodexy, pravidla ekohlídky | II.stupeň, Syrová | Leden-červen 2016 | ok | |
Žádost o poskytnutí finančního příspěvku Královéhradeckého kraje – na podporu programu Ekoškola | Dymešová-Klapková, p.ředitel, Sirotková | Březen 2016 | Ok, grant nezískán | |
Přírodovědné soutěže | Kubelka, Šafaříková, Sirotková | Březen, květen 2016 | ok | |
Den Země | vyučující | Duben 2016 | ok | |
Ekokonference (video o Ekoškole) |
Ekotým + vyučující II.stupně | Březen – červen 2016 | ok | |
Přírodovědný pobyt ekohlídek - Sedmihorky | Ekohlíkdy, Sirotková, Šafaříková | Červen 2016 | ||
Voda | Kontrola a doplnění informačních štítků u vodovodních kohoutků a u nádrží toalet | Ekotým, koordinátor | Říjen 2016 | ok |
Návštěva čističky odpadních vod + výroba informačních plakátu o spotřebě vody | 8.třídy, Sirotková | Listopad 2015 | exkurze neuskutečněna z časových důvodů | |
Analýza stavu školy - voda | 6.B, Špičáková | Červen 2016 | ok | |
Den Země pro I.stupeň – biotop rybník | 9.B, Vaníčková | ok | ||
Ekokonference – zahrnutí tématu, šetrný spotřebitel vody | Květen 2016 | ok | ||
Nedostatek vody na Zemi - projekt | 6.B, Sirotková | Duben 2016 | ok | |
Odpady | Doplnění chybějících sběrných nádob, nové polepky, informační cedule | Ekotým, koordinátor | Září 2015 | ok |
Doplnění pytle od firmy Napos | Ekotým, koordinátor | Listopad 2015 | Přesunuto na září | |
Nádoby na sběr víček pro Míšu | žáci 6. ročníku | Říjen 2015 | ok | |
Práce s odpadovým materiálem | vyučující + šk.družina | Celoročně | ok | |
Kontrola vynášení tříděného odpadu | všechny třídy, pořádková služba | Celoročně | ok | |
Sběrové akce – termíny | Září 2015 | ok | ||
Velká podzimní soutěž ve třídění odpadu | třídy | Říjen – leden 2016 | ok | |
Analýza stavu školy - odpady | 6.A, Konečná | Duben - červen 2016 | ok | |
Práce s pracovními listy na téma energožrout | 2. a 7.třídy, Tobolková, Nožičková | Červen 2016 | ok | |
Energie | Kontrola a doplnění informačních štítků u vypínačů | Ekotým, koordinátor | Září 2015 | ok |
Poučení o manipulaci s termohlavicemi | Ekotým, koordinátor | Září 2015 | ok | |
Analýza stavu školy - energie | 8.B, Klapková-Dymešová | Duben – červen 2016 | ok | |
Práce s pracovními listy Ekoškoly | vyučující | celoročně | ok | |
Recyklohraní – pravidelné plnění úkolů, sběr elektrospotřebičů | koordinátor | celoročně | ok | |
Prostředí | Výzdoba prostor školy pracemi dětí, nové obrázky do nově vymalovaných chodeb u šk.klubu | vyučující VV a PV | celoročně | ok |
Péče o zvířata v přírodovědném centru | Kubelka +. kroužek | celoročně | ok | |
Péče o květiny | Jednotlivé třídy + koordinátor | celoročně | ok | |
Nástěnka Ekoškoly – fotografie ekohlídek, diplomy, aktuální informace | koordinátor a členové Ekotýmu | celoročně | ok | |
Naučné stezky – pravidelný úklid a údržba | V hodinách ČSP, družina, Den Země | celoročně | ok | |
Informační nástěnky ve školním altánu + květiny u hlavního vchodu | Šk.družina, Věříšová | celoročně | ok | |
Analýza stavu školy – prostředí ve škole | Palečková | Květen 2016 | ok | |
Naučná stezka | Podzimní úklid,příprava na zimu | V hodinách Čsp, Palečková, Bohdanecký | Září – listopad 2015 | ok |
Výměna cedulí ke kompostérům | Palečková | Duben 2016 | Ok, nutno obnovit | |
Jarní práce, posunutí zadní části, doplnění mulče | V hodinách Čsp, Palečková, Bohdanecký | Duben 2016 | ok | |
Den Země – sběr odpadků na stezce Les Chlum a okolí | II.stupeň | Duben 2016 | ok | |
Vánoční strom pro ptáky - krmení | družina | Prosinec –leden 2016 | ok | |
Stravování | Ovoce do škol – pokračování, organizace na I.stupni | Šk.jídelna, I.stupeň | celoročně | ok |
Rok luštěnin – téma v rámci Ekokonference | 7.A, Sirotková | Květen | ok | |
Spolupráce s výživovou poradkyní Bc. Martinou Jandovou, zdravé svačinky pro I.stupeň | Hudcová | celoročně | ok | |
Obměna jídel v nabídce šk.jídelny (polotovary, čerstvá zelenina, regionální prodejci) | Syřišťová + šk.jídelna | celoročně | ok | |
Nabídka mlíček, jogurtů | p.ředitel, šk.jídelna | celoročně | ok | |
Poznávání tropického ovoce v rámci Dne otevřených dveří | 7.A, Sirotková | Listopad 2015 | ok | |
Rozšíření zdravého stravování mezi témata Ekoškoly | koordinátor | Červen 2016 | Září, přihlášení Měnu pro změnu | |
Biodiverzita | Práce s pracovními listy Ekoškoly | vyučující | celoročně | ok |
Lesní závod – pro 2.třídy | 8.B, Dymešová-Klapková | Duben 2016 | ok | |
Den Země s Lesy ČR + akce pro I.stupeň | Hudcová, Sirotková | Duben 2016 | ok | |
Ekologický pobyt Sedmihorky – výukový program pro ekohlídky (Ekologické středisko Český Ráj) | koordinátor | Květen 2016 | ok | |
Ekokonference – zařazení témat do programu | vyučující | Květen 2016 | ok | |
Přírodovědná vycházka v rámci botaniky – 7.třídy | Sirotková | Květen- červen 2016 | ok | |
V zadní části pozemku školního dvora jsme vybudovali naučnou stezku, která slouží všem žákům školy. Představuje vegetační stupně v krajině, seznamuje žáky s charakteristickými rostlinami a živočichy, pomáhá v hodinách praktického vyučování naučit děti pracovat na zahradě. Slouží i jako odpočinková zóna pro menší děti. Jsou zde umístěny kompostéry, nádoba na záchyt dešťové vody, lavičky, hmatové stanoviště a ptačí budka.
Jedna z informačních cedulí
Stezka není bezúdržbová, proto se snažíme každý rok kousek této přírody vylepšit, zkrášlit a udržovat. V budoucnu plánujeme její další osázení a doplnění informačními cedulemi, které by dobře odolávaly nástrahám počasí.
Ke stezce máme také vypracované pracovní listy, které využívají učitelé v hodinách zeměpisu a přírodopisu.
Na realizaci projektu se podíleli žáci
S přípravnými pracemi nám pomohly odborné firmy