Ekoanalýzu provedl ekotým v následujících oblastech: Voda, energie, odpady….Vzhledem k dlouhodobé nepřítomnosti žáků ve škole, byla analýza provedena částečně ve škole a částečně v rámci online hodiny s využitím aplikace Google jamboard a Google formulář.
VODA
Tato analýza vznikla v hodinách 8. tříd v předmětu Přírodovědná praktika a v hodinách chemie při tematickém vyučování o vodě.
Silné stránky:
- myčka nádobí v jídelně
- informační cedulky u kohoutků “Šetři vodou”
- sud na školní zahradě určený k jímání vody
Slabé stránky:
- chybějící informační štítky u některých vodovodních kohoutků a u nádrží na toaletách
- většina vodovodních kohoutků klasických (kapající, nejdou dovřít) bylo by třeba rozšířit na automatické baterie nebo alespoň stávající vybavit perlátory
- vysoká spotřeba vody na WC
- užitková voda využívána pouze na zahradě
Cíl: Nastavení dalších opatření vedoucí ke snížení spotřeby vody
- náhrada stávajících vodovodních baterií senzorickými, případně doplnění stávajících baterií perlátory
- náhrada stávajícího splachování na WC duálním splachováním
- vyrobit nové informační cedulky
- zajistit další nádoby na záchyt dešťové vody na školní dvůr
JÍDLO
Tato analýza vznikla s ekohlídkami při schůzce Ekotýmu.
Silné stránky:
- pestrost nabízených jídel ve školní jídelně
- zdravé potraviny ve školním bufetu
- používání papírových sáčků ve školním bufetu
- likvidace zbytků - stroj
Slabé stránky:
- zvýšit sortiment prodávaného zboží v bufetu (ovoce, zelenina)
- otevírací doba bufetu
- málo bezmasých jídel ve školní jídelně
- bufet nenabízí svačiny pro alergiky nebo vegetariány
- stále velké množství vyhozeného jídla v jídelně
- opět chybí bedýnka na zbytkové ovoce
Cíle: Zlepšení fungování školního bufetu, snížení množství vyhozeného jídla v jídelně
- zjistit možnosti zařazení nových jídel do jídelníčku, sestavování pestřejšího jídelníčku
- zajistit ovoce a zeleninu do školního bufetu
- prodloužit otevírací dobu bufetu
- obnovit bedýnku na ovoce pro zvířata do přírodovědného centra
BIODIVERZITA
Tato analýza vznikla se žáky 6. tříd v rámci hodin Přírodovědná praktika.
Silné stránky:
- přírodovědné centrum ve škole
- naučná stezka Les Chlum a okolí
- alpinum na školním dvoře a
- zvířata na chodbách
Slabé stránky:
- chybějící záhony k pěstování rostlin
- chátrající krmítko pro ptáky
- málo zeleně ve třídách
Cíle: Obnova alpina na školním dvoře, instalace hmyzího domku, pěstování bylin na školní zahradě
- úprava alpina, osázení nových rostlin, redukce stávajících keřů
- zajištění nového krmítka na školní dvůr
- instalace hmyzího domku
- pěstování bylinek na školní zahradě, vyvýšené záhony
- namnožení rostlin do tříd
ENERGIE
Tato anylýza vznikla v rámci výuky fyziky v 9. ročníku.
Silné stránky:
- pravidelná kontrola spotřeby energie - p. školník
- termostatické ventily na topení
- zateplení školy, plastová okna s dvojsklem
- izolované spotřebiče na ohřev vody, izolace na potrubí s teplou vodou
Slabé stránky:
- chybějící informační štítky u vypínačů “zhasni při odchodu”
- chybějící teploměry ve třídách
- některé termostatické ventily nejsou funkční
Cíle: Nastavení opatření vedoucí ke snížení spotřeby el. energie a tepla.
- Oprava nebo výměna nefunkčních termostatických ventilů.
- Vyrobit informační cedulky.
- Zřídit službu, která bude kontrolovat nastavení termostatů.
- Zakoupit teploměry do všech tříd.
PROSTŘEDÍ ŠKOLY
Tato analýza vznikla na základě projektu “třída snů - škola snů”
Silné stránky:
přírodovědné centrum ve škole a výzdoba na chodbách (vitríny, zvířata)
nová výzdoba na dvoře - motýli a herní prvky pro družinu
pravidelně aktualizované “ekonástěnky”
sedací vaky na chodbě
nový gauč v Infocentru pro marody
Slabé stránky:
chybějící knihovna či odpočinková klidová místnost (místo Infocentra)
poškozené a popsané lavice
výzdoba ve třídě - málo květin, málo aktuální nástěnky
koše na tříděný odpad nejsou zavírací
sedací vaky jsou jen na chodbách
prostředí kolem vchodu C
chybí zásobníky na papírové utěrky ve třídách
špatný stav altánu - natřít ho a pořídit tam dřevěné lavice a stoly
Cíle: Vylepšíme prostředí altánu a třídy a zařídíme si v Infocentru knihovnu s odpočinkovým koutkem.
- natření altánu
- nákup dřevěných lavic a stolů do altánu
- přeměna Infocentra v koutek pro čtenáře
KLIMA
Tato analýza vznikla v rámci online výuky Týden ke dni Země a v hodinách zeměpisu v 9. třídě při výuce o globálních problémech.
Silné stránky:
- o tématu se učíme ve více předmětech, víme, že toto téma je součástí Ekoškoly
- víme, že můžeme klima ovlivnit svým chováním, známe pojem uhlíková stopa
- pořádáme akce pro rodiče a veřejnost, kde na změny klimatu upozorňujeme (Ekokonference, Ekoden, Třídní schůzky s Ekoškolou)
Slabé stránky:
- chybí zapojení v hodinách Aj
- málo žáků umí navrhovat nápady, kterými by každý z nás mohl pomáhat Zemi
Cíle: Pokračovat v organizování celoškolních akcí. Téma klima více zapojit do přírodovědy na 1. stupni.
DOPRAVA
Tato analýza vznikla v tomto roce formou dotazníku v google formulářích a formou hry “Reportérem ve 4 .tř.”
Silné stránky:
- uspořádání akce Do školy na kole - velké zapojení žáků
- mnoho dětí chodí do školy pěšky, nebo jezdí na kole
- kola maji ve škole své místo, stojanů na kola je dostatek
- v okolí školy je bezpečná situace na silnici (pracovník Městské policie převádí na přechodu u školy), vystavěna nová cyklostezka pro žáky z obcí Prasek, Kobylice
- ruch z ulice neruší učitele ani žáky při výuce
- organizace cykloturistické akce Kralova jízda pro veřejnost
Slabé stránky:
- hodně učitelů dojíždí
- chybí tematické dny k dopravě na 2. stupni (nácvik dovedností na kole, bezpečnost na kole, atd)
- zapojení dospělých do kampaně Do práce na kole, malá informovanost
- neukáznění rodiče při zastavování autem před školou, vjíždění na školní dvůr i přes zákaz
- Besip výuku pouze pro 4. ročníky, zavést i pro 5. ročníky
Cíle: Uspořádat akci Do školy na kole, zapojit rodiče k výzvě Do práce na kole.
Zavést více dopravní výchovy do výuky (zejména na 2. stupni).
Uspořádání cykloturistické akce pro veřejnost.
ODPADY
Tato analýza vznikla v hodinách Přírodovědná praktika v 7. třídách.
Silné stránky:
- škola nakupuje věci výhradně ve větších baleních
- využívají se znova již popsané papíry („šmíráky“)
- škola třídí odpady - ve třídě: papír, plast, na chodbě: baterie, elektro, PET, ( kontejnery na tříděný odpad na školním dvoře), škola nakládá správně s nebezpečným odpadem
- koše na tříděný odpad ve všech prostorách školy
- kompostéry na odpad ze zahrady
- žížalovník na bioodpad na 2. stupni
- celoroční sběrové akce (použité baterie a drobné elektrozařízení)
- v bufetu se používají výhradně papírové pytlíky
- v rámci Třídních schůzek s Ekoškolou jsme šili látkové pytlíky a propagovali je, dále také Zdravé láhve na pití - hromadně jsme je dětem objednali
- pravidelné exkurze - sběrný dvůr NB
- úklidové akce
Slabé stránky:
- používání jednorázových ručníků a kelímků
- hodně dětí nakupuje v Lidlu svačinu - hodně PET láhví, sáčků
- školní bufet se nezásobuje potravinami ve vratných obalech
- nevyhovující kompostéry
- velká spotřeba papíru při tisku
Cíle:
Zlepšení třídění ve třídách, minimalizování množství odpadu ve škole.
Organizování celoškolních akcí, zapojování rodičů do sběrových akcí, pokračování v úklidových celorepublikových akcí - Výzva 72 hodin, atd.
Podpora vratných obalů u pití ve školním bufetu.