Úvod
Tento materiál byl vytvořen ředitelem školy a na jeho tvorbě se účastnili všichni zapojení aktéři z prostředí školy. Materiál slouží jako dlouhodobý plán činností zaměřených na rozvoj školy. Jako podklady k jeho tvorbě posloužila kompletní analýza stavu školy od společnosti SCIO „Mapa školy“ ze školního roku 2019/2020 a interní SWOT analýza vytvořená ředitelem školy v roce 2020, a vize školy z roku 2020, do které byli zapojeni všichni zaměstnanci školy. Materiál si klade za cíl vytvořit dokument, který pomůže s nastavením směru, kterým se škola bude v následujících letech ubírat a bude nápomocný pro efektivní rozvoj školy ve městě Nový Bydžov.
Plán se zaměřuje na dlouhodobé období pěti let a bude průběžně upravován v závislosti na plnění akčních plánů se zaměřením plánování na období jednoho školního roku.
Plán vznikl v roce 2020 a volně navazuje na vizi rozvoje školy vytvořenou ve školním roce 2019/2020.
Stručná charakteristika školy
Historie základní školy Karla IV. sahá až do roku 1858, kdy byla založena Obecná škola dívčí.
V roce 1874 byla založena Měšťanská dívčí škola a roku 1875 se stala obecná škola dívčí školou veřejnou. Základní škola Karla IV. vyučuje podle vlastního školního vzdělávacího programu pro základní vzdělávání Spektrální Karlovka, který žákům nabízí širokou škálu nadstandardních aktivit. Cílem našeho spektrálního programu je připravit všem dětem pestrou škálu činností potřebných pro smysluplný, zdravý a pohodový vývoj. Škola klade velký důraz na výchovu v oblasti zdravého pohybu a ekologické výchovy.
Identifikační údaje
Název a adresa školy: |
Základní škola, Nový Bydžov, ul. Karla IV. 209, okr. Hradec Králové ID datové schránky: 3sdw5a |
Právní forma: |
Příspěvková organizace |
IČO, DIČ: |
626 90 957 CZ062690957 |
IZO: |
062 690 957 |
Identifikátor školy: |
600088596 |
Ředitel: |
Mgr. Jan Bohdanecký tel. 495 491 616 |
Zástupce ředitele |
Mgr. Petra Klapková Dymešová Ph.D. |
Zástupce pro školní jídelnu: |
Květa Svobodová |
Zástupce pro ekonomickou činnost: |
Jana Králíčková |
Hospodářka: |
Hana Pokorná |
Zřizovatel
Název zřizovatele: |
Město Nový Bydžov |
Adresa zřizovatele: |
Město Nový Bydžov |
Kontakt: |
Tel.: 495 703 911 fax 495493446 e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. ID datové schránky: 2umb8hk |
Součásti školy
Součásti školy |
kapacita |
Základní škola |
580 |
Školní družina |
114 |
Školní klub |
84 |
Školní jídelna |
1000 |
Základní údaje o součástech školy
Součást školy |
počet tříd/ oddělení |
počet žáků |
počet žáků na třídu/oddělení |
počet žáků na pedagoga |
I. stupeň ZŠ |
12 |
240 |
20 |
20 |
II. stupeň ZŠ |
12 |
248 |
22,5 |
13,8 |
Školní družina |
4 |
120 |
30 |
30 |
Školní klub |
1 |
50 |
30 |
30 |
Školní jídelna |
1 |
|
Učebny |
26 |
Prostory pro volnočasové aktivity (ŠD,ŠK) |
5 |
Odborné pracovny |
7 |
Knihovna a informační centrum |
1 |
Školní poradenské pracoviště |
1 |
Odpočinkový areál |
školní dvůr s hřištěm, altánem a herními prvky |
Zahrada |
formou male školní naučné stezky “Z Bydžova na Sněžku” + alpinum s jezírkem a dřevinami |
Hřiště |
2 - malé na odbíjenou (školní dvůr) + větší víceúčelové za prodejnou LIDL, využití Sportringu, městské haly a zimního stadionu |
Sportovní zařízení |
1 – malá tělocvična v nové budově |
Dílna a pozemky |
dílny v objektu DDM |
Žákovský nábytek |
22 kmenových učeben vybaveno stavitelným nábytkem, 23 tříd + 3 odborné učebny vybaveny interaktivními tabulemi Smart Board, vícepásmové připojení k internetu pro učitele i žáky |
Odborné učebny |
všechny na velmi dobré úrovni, připojení k internetu + WiFi, interaktivní tabule |
Vybavení učebními pomůckami |
dobré, letos dokoupení přírodovědných stavebnic PASCO, doplněné o nové měřící moduly |
Vybavení sportovním nářadím |
pro všechny sporty dle ŠVP |
Vybavení žáků učebnicemi |
pro všechny žáky školou zapůjčeny učebnice, pracovní sešity především na výuku jazyků si hradí žáci |
Vybavení kabinetů, laboratoří, učeben |
velmi dobré |
Vybavení školy audiovizuální a výpočetní technikou |
Počítačová učebna – 27 počítačů 26 noteboků pro učitele, 20 žákovských tabletů 20 tabletů pro učitele s interaktivním softwarem 26 ks interaktivních tabulí Smart Board 26 ks počítačů ve třídách |
Analýza organizace
Přehled pracovníků školy
Počet pracovníků celkem |
67 |
Počet učitelů |
32 |
Počet vychovatelů ŠD |
4 |
Počet vychovatelů ŠK |
1 |
Počet správních zaměstnanců ZŠ |
7 |
Počet zaměstnanců ŠJ |
11 |
Počet asistentů pedagoga |
11 |
Odborná kvalifikace pedagogických pracovníků
Učitelé I. stupně odborná kvalifikace |
100 % |
Učitelé I. stupně aprobovanost ve výuce |
100 % |
Učitelé II. stupně odborná kvalifikace |
100% |
Učitelé II. stupně aprobovanost ve výuce |
100 % |
Vychovatelky ŠD odborná kvalifikace |
100% |
Vychovatelky ŠD aprobovanost ve výuce |
100 % |
Vychovatelky ŠK odborná kvalifikace |
100 % |
Vychovatelky ŠK aprobovanost ve výuce |
100 % |
Věková skladba pedagogických pracovníků
do 35 let |
35 – 45 let |
45 – 55 let |
55 let – důch. |
důchod. věku |
celkem |
||||||
muži |
ženy |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
muži |
ženy |
3 |
3 |
1 |
16 |
1 |
6 |
1 |
0 |
1 |
0 |
7 |
25 |
Ekonomické podmínky
Právní forma
Základní škola Nový Bydžov je zřizována městem Nový Bydžov a jako příspěvková organizace je samostatným právním subjektem zapsaným v rejstříku škol.
Ekonomické podmínky pro rok 2018
viz výroční zpráva
http://www.karlovka.cz/index.php/dokumenty-a-formulare/category/13-vyrocni-zpravy
(dostupné online 09. 04. 2020)
Organizační struktura školy
viz příloha č. 1
Analýza zdrojů na ZŠ Nový Bydžov
SWOT dle „Mapy školy“
Silné stránky |
Slabé stránky |
|
|
Příležitosti |
Ohrožení |
|
Swot analýza vzešlá z „Mapy školy“ má z hlediska počtu respondentů větší validitu. Celkově bylo zpracováno 857 dotazníků.
Škola a její zaměstnanci
Podpora vlastní iniciativy učitelů, kteří se chtějí podílet na chodu školy. Zavedení participačního systému řízení školy, zvětšení míry práce v jednotlivých předmětových komisích. Větší míra prostoru pro vlastní iniciativu učitelů, podpora vlastních záměrů učitelů za strany vedení.
Škola a žáci
Při výuce informatiky je nutné zlepšení současného stavu počtu pracovních stanic pro žáky, zavedení nových metod a forem výuky a v neposlední řadě nákup moderních pomůcek pro zatraktivnění výuky tak, aby výuka byla pro žáky zajímavá.
Škola a rodiče
Příležitostí pro školu je větší zapojení rodičů do dění na škole tak, aby se rodiče na vzdělávání stali rovnými partnery a měli chuť se zapojit do dění na škole.
Škola a její materiální podmínky
Dle tabulky se škola bude zaměřovat na zlepšení stavu toalet, především na jejich čistotu (kontrola práce uklízeček a průběžná rekonstrukce v závislosti na stavu financí).
SWOT vlastní školní šetření zaměstnanci
Silné stránky |
Slabé stránky |
|
|
Příležitosti |
Ohrožení |
|
Tato SWOT analýza vznikla jako potřeba zjištění současné situace z pohledu zaměstnanců na základní škole po změně vedení. Ukazuje tak současné vnitřní potřeby školy.
Částečně reflektuje slabé stránky z Mapy školy, jejichž řešení je uvedenou předchozí tabulky. Nabízí zde prostor pro větší míru podpory talentovaných žáků a práce s nimi (vytvoření kroužků pro tyto žáky, cílená práce s nimi).
Škola a její zaměstnanci
V příležitostech se nachází velký prostor pro podporu dalšího vzdělávání pedagogů, především se zaměřením na moderní formy výuky, potřeby školy a osobní preference pedagogických a nepedagogických pracovníků. Zejména pak zapojení školy do cíleného a dlouhodobého vzdělávání.
Kvalita školní stravy je dána nutností dodržování spotřebního koše. Úroveň stravy lze zlepšit vyváženějším sestavením jídelníčku a využití dobrých příkladů praxe a sdílení zkušeností mezi vedoucími školních jídelen, případným dalším vzděláváním zaměstnanců školní jídelny.
Škola a žáci
Z tabulky vyplývá zájem o větší míru podpory talentovaných žáků a práce s nimi (vytvoření kroužků pro tyto žáky, cílená práce s nimi).
Je zde velký prostor pro vzájemné vzdělávací projekty se sousední ZŠ V.K. Klicpery, GNB a ostatních škol v oblasti Nového Bydžova, tak aby se vytvářelo zdravé klima spolupracujících škol namísto nevraživého konkurenčního klima.
Škola a rodiče
Jako hlavní ohrožení zaměstnanci vnímají neadekvátní reakce rodičů. Jako východisko se zde nabízí stanovení jasného postupu v případě řešení problému, komunikace rodič – učitel, proškolení v jednání s rodiči, určení a dodržování jasného komunikačního kanálu mezi školou a rodiči. Odfiltrování stížností na vedení školy.
Prezentace dovedností našich žáků by měla jít ruku v ruce s uchopením spolupráce s rodiči a širokou veřejností.
Škola a její materiální podmínky
Vnitřní dispozice školy je daná stářím a okolní zástavbou školy, která určuje velmi malé možnosti budoucích úprav. Tuto stránku lze v budoucnu eliminovat přestavbou skladů na školním dvoře, nebo přestavbou půdních prostor. Bohužel i v budoucnu bude mít škola problém s prostorem pro výuku tělesné výchovy. Jako možnost se zde nabízí využití venkovních cvičebních prostor mimo areál školy a vytvoření přesného rozpisu pro využití malé tělocvičny.
Pro využití ICT učebny se nabízí stanovení rozpisu učebny tak, aby výuka směřovala ve vyšších ročnících do odpoledních hodin, případné vytvoření nové mobilní učebny s využitím tabletů.
Vize školy
Kvalitní silná škola inspirativního přístupu k žákům a učitelů, škola vytvářející příležitosti pro jejich rozvoj. Učitel by měl k žákům přistupovat individuálně a podporovat žáky v oblastech, ve kterých jsou silní a které je baví. Škola, kde výuka skutečně žáky zaujme a vypěstuje v nich co nejvíce pozitivního přístupu ke vzdělávání, bude klást důraz na slušné chování a ohleduplnost k naší Zemi. Moderní škola, partnerská s přátelskou atmosférou, do které žáci chodí rádi. Škola, která žáky připraví na budoucí život.
Mise školy
Jsme organizací poskytující bezpečný prostor pro vzdělávání žáků. Našim cílem je komplexní vybavení žáků vědomostmi, dovednostmi a kompetencemi, které je připraví na další etapy v jejich životě.
Velký důraz klademe na šest hlavních vzdělávacích priorit
- Poskytování kvalitního vzdělání a zaměření na „ aktivní dovednosti žáků“.
- Rozvoj komunikačních dovedností žáků v mateřském a cizím jazyce.
- Podpora dovedností a vědomostí žáků širokou nabídkou volitelných a nepovinných předmětů a zájmových útvarů.
- Podpora ekologické výchovy a zdravého pohybu.
- Rozvoj dovedností žáků v oblasti informační a komunikační techniky.
- Budování celkového pozitivního klimatu školy.
Strategické cíle
Strategické cíle byly rozděleny do jednotlivých oblastí. U každého strategického cíle byla provedena SMART charakteristika (specifičnost, měřitelnost, akceptovatelnost, relevantnost).
Škola a její zaměstnanci
- Udržení kvalitního pedagogického sboru a jeho kvalifikovanosti
- Vytváření pozitivní pracovního klimatu
- Podpora dalšího vzdělávání, individuální plán rozvoje učitele
- Rozvoj v oblasti práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými a talentovanými
- Nastavení kvalitní komunikace pedagog x rodič
- Zlepšení vztahu mezi žáky a provozními zaměstnanci
Škola a žáci
- Pracovat na přátelském vztahu mezi žáky
- Podpořit výuku ICT moderními metodami a zatraktivnit ji
- Udržet spokojenost žáků s výukou
- Pokračovat a podporovat ekologické zaměření školy - Ekoškola
- Nastavit větší podporu v rozvoji žáků talentovaných a nadaných
- Zlepšit kvalitu jídla ve školní jídelně
Škola a rodiče
- Udržet spokojenost rodičů s fungováním školy
- Zapojit rodiče do rozvoje školy
- Najít vzájemný soulad mezi cíli vzdělávání škola x rodič
- Zlepšit prezentaci dovedností školy
Škola a její materiální podmínky
- Vytvořit prostor pro polytechnickou výuku
- Zlepšit stav toalet a umýváren
- Podporovat přírodovědné centrum
- Zajistit moderní ICT vybavení
- Zbudovat nové odborné učebny
Strategie pro dosažení cíle
Škola a její zaměstnanci
Udržení kvalitního pedagogického sboru a jeho kvalifikovanosti |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Vytváření pozitivní pracovního klimatu |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Podpora dalšího vzdělávání, individuální plán rozvoje učitele |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Rozvoj v oblasti práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadanými a talentovanými |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Nastavení kvalitní komunikace pedagog x rodič |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Zlepšení vztahu mezi žáky a provozními zaměstnanci |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Škola a žáci
Pracovat na přátelském vztahu mezi žáky |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Podpora výuku ICT moderními metodami |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Udržet spokojenost žáků s výukou |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Pokračovat a podporovat ekologické zaměření školy - Ekoškola |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Zlepšit kvalitu jídla ve školní jídelně |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Škola a rodiče
Udržet spokojenost rodičů s fungováním školy |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Zapojit rodiče do rozvoje školy |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Vzájemný soulad mezi cíli vzdělávání škola x rodič |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Zlepšit prezentaci dovedností školy |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Škola a její materiální podmínky
Vytvořit prostor pro polytechnickou výuku |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Zlepšit stav toalet a umýváren |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Podporovat přírodovědné centrum |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Zajistit moderní ICT vybavení |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Zbudovat nové odborné učebny |
Strategie pro dosažení cíle |
|
Akční plán
Akční plán tvoří každoroční přílohu strategického plánu, jeho obsah se mění v závislosti na dosahování konkrétních cílů školy a jejich vyhodnocení. Akční plán pro školní rok 2020/2021 je obsažen v příloze č. 2.
Evaluace
Ze strategického plánu je vytvořen podrobnější akční plán na krátkodobé období (pro období školního roku), ve kterém jsou jasně dané termíny pro jeho splnění tak, aby bylo možné zjistit, zda se nám plán daří dodržovat a zda děláme, co jsme si předsevzali.
Pro evaluaci akčního plánu na naší škole jsme zvolili období školního pololetí.
Po uplynutí tohoto období dojede ke zjištění míry a kvality plnění cílů. Pokud bude cíl splněn, bude zaznamenán do evaluačního protokolu. Pokud se v daném období nepodaří cíl splnit, bude provedena analýza k zjištění příčin, proč k tomu nedošlo a stanoví se nový postup jak cíle dosáhnout a zároveň s postupem i nový termín plnění.
Aktualizace
Po uplynutí dvou let bude provedena úprava strategického plánu na základě výsledků zjištěných při evaluaci.
Bude sledováno, zda jsme při plnění akčního plánu dosáhli cíle – naplnili jsme prioritu. Pokud ano, bude stanoven nový cíl, nová priorita. Pokud ne, bude provedena analýza a stanovení nového akčního plánu.
V rámci aktualizace se budeme zaměřovat na to, zda nás akční plán posunul směrem k vizi v porovnání s výchozím stavem. Pokud ne, nabízí se zde prostor pro úpravu vize.
Do procesu aktualizace budou zapojeni všichni zaměstnanci školy, kteří se podíleli na realizaci strategie.
Výsledkem by mělo být vytvoření nového akčního plánu, který povede k naplnění vize školy.
Plán seznámení se strategií
Plán seznámení se strategií souvisí s průběžnou tvorbou strategie, na které se zaměstnanci školy podílejí. V průběhu vzniku strategie mají možnost se všichni aktivně zapojovat a případně připomínkovat dokument.
Následně bude plán předán radě školy a zřizovateli. Budou projednány podmínky a rozsah spolupráce pro jeho naplnění.
Na třídních schůzkách budou s plánem seznámeni zákonní zástupci žáků a plán bude následně umístěn na stránkách školy a v tištěné formě dostupný v kanceláři školy.
Závěr
Cílem této práce je vytvořit materiál, který školu nasměruje cestou, který ji bude rozvíjet a dokáže nám jasně ukázat, jaké stránky rozvíjíme dobře a na kterých je zapotřebí zapracovat. Z hlediska velkého rozsahu jednotlivých úkolů, které vedou ke splnění námi požadovaných cílů, není tato strategie dogmatem, ale živým materiálem, který bude na základě naší evaluace postupně upravován. Zároveň strategie umožní veřejnosti, pracovníkům a žákům školy vidět, co je pro nás důležité, na co klademe důraz a kam povede směr naší školy.
Pevně věřím, že tato strategie rozvoje školy bude pro následující pět let přínosem a umožní nám školu vést správnou cestou.
Mgr. Jan Bohdanecký
ředitel školy
Přílohy
č. 1 Organizační struktura
č. 2 Akční plán pro školní rok 2020/2021
Akční plán pro školní rok 2020/2021
- Navázání spolupráce s UHK, možnost být fakultní školou UHK (Kla)
- Kvalitní a rozmanitá nabídka DVPP (zaměstnanci školy)
- Zpětná vazba, pravidelný osobní rozhovor vedení x učitel (vedení, učitelé)
- Náslechy u kolegů (vzájemné hospitace) každý učitel 2 x za pololetí
- Metodická sdružení - předmětové komise (všichni učitelé)
- Účast žáků v soutěžích, výchovně-vzdělávacích programech: pedagogové dle aprobace (Syr, Str, Sir, Klo, Kla.)
- Vytvoření manuálu pro učitele orientace v nastolených pravidlech (Kla)
- Zajištění nabídky DVPP dle aktuálních potřeb s kvalitním a zajímavým obsahem (Boh)
- Nahlédnutí na práci žáků se SVP ve třídě, sledování jejich práce v tř. kolektivu (Sou)
- Nalezení oblasti, ve které žáci s SVP naopak vynikají/daří se jim, podpora těchto oblastí (Sou)
- Metodická podpora učitelů při práci s dětmi s SVP (Miš)
- Navázání spolupráce s Krajskou sítí podpory nadání v Královéhradeckém kraji (Kla)
- Využívání sjednocených emailových adres učitelů (Boh)
- Využívání sdílených dokumentů (Boh)
- Jednotný kalendář (Boh)
- Zařazování pravidelných třídnických hodin, kdy v rámci suplované hodiny povede v dané třídě hodinu třídní učitel (Kla)
- Výzva 72 hodin (Sir)
- Ekokonference 1x za 2 roky (Sir)
- V případě problematických vztahů mezi dětmi mapování kolektivu = sociometrické šetření a následné aktivity zaměřené na zlepšení vztahů (Špi)
- Systematická dlouhodobá práce v oblasti prevence, navázání spolupráce s externími lektory (vedení, Špi)
- ICT učebna dostupná pro jiné předměty (Val)
- Plán pro distanční výuku - sjednocení, nové možnosti, programy (Boh, Kla)
- Aktualizace obsahu učiva - přizpůsobení jiným předmětům, novinkám, propojení s novými technologiemi (Val)
- Zakoupení sady tabletů pro jednu třídu na I. stupni a na II. stupni, pravidelné zapojování do výuky (Boh)
- Nový Bydžov - historie a památky - dopolední výukový program ve městě - integrovaná výuka (Van)
- Lyžařský kurz pro děti mladšího školního věku (Tom)
- Využívat sebehodnocení a hodnocení spolužák spolužáka (všichni učitelé)
- Zajistit EVVO koordinátora i pro I. stupeň (Tob)
- Spolupráce na vytvoření EVVO plánu na daný školní rok (Sir)
- Ve spolupráci s rodiči a žáky rekonstrukce naučné stezky (Sir)
- Zapojení místních spolků, spolupráce s Lesy ČR, městem Nový Bydžov (Sir)
- Den Země (Sir)
- Den Ekoškol - Ekoden (Sir)
- Výzva 72 hodin (Sir)
- Ikea výzva (Sir)
- Tematické dny - Na Plachtě 6. r., Den zvířat 7.r., Zdravotnický den 8.r. (Sir)
- Školní jídelna - méně cukru a soli, více zeleninových salátů či syrové zeleniny (Svo)
- Měsíční časopis např. “Karlováček” - info o dění ve škole (tvořený žáky pod vedením učitele) Van
- Aktualizace ŠVP + strategie rozvoje školy - umístění na web (Boh, Kla)
- Využití moderních aplikací pro lepší medializaci školy (Kla)
- Správce webových stránek (Kla)
- Realizace grantu IROP 47 školní dílny (Boh)
- Dlouhodobý záměr na přestavbu půdních prostor, žádost o dotace (Boh)
- Pravidelná kontrola úklidu toalet (Boh, Kla)
- Pravidelná kontrola technického stavu toalet (Sme)
- Výběr živočichů podle náročnosti chovu - některé druhy jako kontaktní zvířata (morče, králík, agamy) (Kub)
- Nabídka návštěvy Přírodovědného centra pro mateřské a základní školy - pro školy z blízkého okolí (Kub)
- Možnost návštěvy i jednotlivým skupinám zájemců (rodiny, chovatelé ap.) (Kub)
- Spolupráce s městem, se SRPŠ a s některými rodiči našich žáků (seno, ovoce, zelenina) (Kub)
- Drobné sponzorské dary - oslovení některých bydžovských podnikatelů (Kub)
- Hlavním zdrojem - chovatelské potřeby na náměstí (Bonny Pet) a Ovoce - Zelenina (Myslivcová) (Kub)
- Pravidelné víkendové prohlídky přírodovědného centra při prodejní výstavě Zahrada J. Verfla (Kub)
- Pravidelné prohlídky přírodovědného centra při dnu otevřených dveří (Kub)
- Zajištění rozpočtových příjmů na nákup IKT vybavení (Boh)
- Spolupráce s při nákupu IKT s MAS Společná Cidlina (Boh, Kla)
- Plán obnovy ICT (Val)
- Udržování pořádku, pravidelná kontrola vybavení školní kuchyňky - pověřená osoba (Boh)
- Znovuotevření školní knihovny v Infocentru, “čtenářský klub” 1x týdně, nákup knih, zřízení “knižního koutku”, kam žáci mohou přinést dětské knihy, které již nebudou číst a mohou si půjčit nové (Pro)