PROSTŘEDÍ ŠKOLY
Silné stránky:
· Nástěnky – fungují nástěnky Ekoškoly na I. i II. stupni, ekokodexy jsou vystaveny i pro veřejnost, nástěnek je dostatečné množství, jejich obsah je často pozměněn, ekohlídky využívají svoji „eko“ nástěnku
· Rostliny – velký počet, mnoho květin na zahradě, v dobrém stavu
· Živočichové – zoo koutek
· Vnitřní prostory – školní klub (využití pro všechny, vybavení), družiny, nová klimatizace, výzdoba, pěkné vitríny – podmořský svět, pěkné sbírky bezobratlých živočichů a minerálů
· Zahrada – vztah žáků k přírodě, lavičky, odpočinková zóna, vyučování venku, naučná stezka – práce v hodinách ČSP
· Školní hřiště – pohyb a zábava pro děti, trávení volných hodin
· Jídelna – vymalováno, obrázky, akvárium
Slabé stránky:
· Nástěnky – některé jsou málo využívané (přízemí)
· Chodby – hluk o přestávkách
· Rostliny – velká spotřeba vody, málo se využívá dešťová voda
· Živočichové – velké náklady na provoz přírodovědného centra
· Vnitřní prostory – nejsou stále otevřené (fungování školního klubu), chybí pingpongový stůl či pytle na sezení
· Zahrada – velká spotřeba vody na zalévání a na jezírko, přeplněné kompostéry
· Školní hřiště – častá zranění, není otevřeno o přestávkách, hodně tříd na jedno hřiště
Jak to vylepšit?
· přidat další kompostér (p. ředitel – odbor živ.prostředí)
· otevřít školní klub i o jiných přestávkách (pí. Říhová)
· přidat další nádobu na zachycení dešťové vody u altánu (p.školník)
· více využívat nástěnky v přízemí (třída, která je kmenová v přízemí)
· sehnat sponzora na provoz přírodovědného centra ( celá škola, p.Kubelka, p.ředitel)
· sehnat sedací pytle (zeptat se na SRPŠ)
· pingpongový stůl (najít starý??, p.školník)
Zpracovali žáci 7.C pod vedením Mgr. J.Palečkové
VODA
Údaje zjistili a zpracovali žáci 6.B pod vedením Mgr. Soni Špičákové v červnu 2016
Silné stránky:
- pravidelná kontrola spotřeby vody – p. školník
- převážná většina vodovodních baterií baterie pákové
- všechny baterie opatřeny perlátory
- dvojí splachování na veškerých WC
- závady na WC i vodovodních bateriích průběžně odstraňovány – p. školník
- pravidelná údržba hlavic vodovodních baterií – p. školník
- šetření vodou součástí pravidel ekokodexů všech tříd
- jímání dešťové vody na závlahu zahrady
- informační tabulky k šetření vodou u umyvadel
Slabé stránky:
- stále několik klasických vodovodních kohoutků
- v celé budově dva vodoměry, nelze tak lépe cílit úspory vodou resp. hledat místa s nejvyšší spotřebou
- vysoká spotřeba vody na WC
- využívání ekologických čisticích a úklidových prostředků v omezené míře
- občasné opomenutí v pravidelných záznamech spotřeby
- užitková voda využívána pouze na zahradě
Návrhy na vylepšení pro následující školní rok:
- umístění PET lahví do splachovacích nádrží WC (ekohlídky, p. školník)
- analýza možností využití dalších čistících a úklidových eko prostředků (ekohlídky, vedení školy)
- bilance možnosti umístit větší nádrže pro jímání dešťové vody
- zvážení možnosti dokončit výměnu posledních kohoutkových baterií za pákové (vedení školy)
ODPADY
Zpracovali: žáci 6.A pod vedením Mgr. O. Šafaříkové
Silné stránky:
- Třídění papíru, plastu, nápojových kartonů (dostatek košů na třídění, dostupné všem)
- Kontrola třídění odpadu ekohlídkami
- Pravidelné motivační soutěže ve třídění (podzimní)
- Organizace charitativního sběru šatstva pro veřejnost (2x ročně)
- Sběr nebezpečného odpadu (baterií, tonerů), likvidace nebezpečného odpadu (zářivky, vyřazená elektronika) specializovanými firmami
- Využití odpadních materiálů pro tvorbu ve výtvarné výchově a ve školní družině
- Využití humusu z kompostérů k hnojení květin na školním pozemku
- Využití „šmíráků“ – tj. papíru popsaných jen z jedné strany
- Třídění odpadu ve školní jídelně – olej (sběrný dvůr), obalový materiál tříděn na sklo, papír, plasty, tetrapack
- Využití zbytků jídel (cca 15 kg denně) ze školní jídelny pro útulek pro psy a kočky a pro soukromého zemědělce ke krmení zvířat
- Využívání kohoutkové vody ve školní jídelně a v pítkách na chodbách školy, balená voda k dispozici pouze ve školní družině (ve vratných obalech)
- V porovnání s minulým rokem kleslo množství směsného odpadu (16,3 kg na žáka a zaměstnance školy)
- Ovoce do škol ve vratných přepravkách
Slabé stránky:
- Škola nevyužívá recyklovatelný papír pro kopírování
- Velká spotřeba papíru pro kopírování materiálu pro žáky
- Nákup jednorázových psacích potřeb (např. fixy na tabuli)
- Produkce velkého množství odpadu v rámci „mléka do škol“
- Vytříděný plast i papír odváží svozová firma v jednom kontejneru k dalšímu třídění na třídící linku
ENERGIE
Údaje zjistili a zpracovali žáci 9.B pod vedením Mgr. Petry Klapkové – Dymešové v červnu 2016
Silné stránky:
- Pravidelná kontrola spotřeby energie – p. školník
- Úsporné žárovky na chodbách
- Informační plakáty „Jak ušetřit energii v domácnosti“ – vlastní tvorba
- Termostatické ventily na topení (regulují ekohlídky)
- Využití plynového vytápění
- Zhasínání součástí pravidel ekokodexů všech tříd
- Ohřev vody ve slunečních kolektorech, teplá voda teče ihned (neodpouští se)
- Pravidelná kontrola elektrických ohřívačů (1x za 3 měsíce), ohřívače jsou izolované
- Izolované veškeré potrubí s teplou vodou
- Zateplení školy polystyrenem a vatou
- Plastová okna s dvojsklem
Slabé stránky:
- chybějící cedulky „Zhasni při odchodu“
- chybějící teploměry na chodbách a ve třídách
- teplota ve třídách není pravidelně zaznamenávána
- instalované kryty topení na chodbách
- dálkové vytápění školy podle venkovní teploty
- příliš vysoká teplota při ohřevu vody – 70°C
- spotřebiče ve školní kuchyni nejsou označeny energ. štítky
- chybějící reflexní fólie za topením
Návrhy na vylepšení pro následující školní rok:
- ekohlídky doplní cedulky na vypínačích (Ekotým)
- nákup alespoň 6 teploměrů do vybraných tříd (p.ředitel)
- doplnění fólie (p.školník)
- vytvoření informačního panelu k solárním panelům (9.B)
DOPRAVA
Údaje zjistili žáci 4. B pod vedením Mgr. Martiny Hudcové
Z dotazníkového šetření vyplynulo, že 35% dotázaných využívá k dopravě do školy auto, 50% chodí pěšky. Zbylých 15% tvoří žáci a učitelé, kteří se do školy dopravují hromadnou dopravou či na kole.
Silné stránky:
* Nebezpečná místa v okolí školy – z dopravního průzkumu bylo zjištěno, že většina lidí považuje za nebezpečné místo křižovatku mezi ZŠ Karla IV. a ZŠ Klicperova. Křižovatka je v každý pracovní den cca 30 minut před výukou a 2, 5 hodiny po vyučování hlídána pracovníkem Městské policie Nový Bydžov.
* Reflexní prvky – jsou součástí většiny školních aktovek a batohů, někteří žáci mají reflexní prvky na obuvi nebo na bundách.
* Podpora školy k využití šetrných způsobů dopravy – pro cyklisty je v areálu školy umístěn stojan pro bezpečné uskladnění jízdních kol. V ulici Karla IV. bude zaveden jednosměrný provoz, ke škole vede cyklostezka. Chodci mohou využít po obou stranách ulice chodník oddělený od silnice cyklostezkou. Již několik let pořádá naše škola pro veřejnost cyklistickou akci Karlova jízda, čímž poukazuje na přijatelnější způsoby dopravy. Jízdní řády hromadné dopravy navazují na začátek i konec vyučování.
* Hluk v okolí školy – škola není umístěna ve frekventované ulici, proto silniční provoz neruší vyučování.
* Dopravní stavby v okolí školy – za školou je vybudováno parkoviště u obchodního domu Lidl. Využívají jej přespolní učitelé a zaměstnanci školy. Žáci nemají umožněn z tohoto parkoviště vstup do školy. Není tak ohrožena jejich bezpečnost.
Slabé stránky:
* Nebezpečná místa v okolí školy – v čase největšího provozu (15– 16 hod), kdy se většina lidí vrací ze zaměstnání chybí na křižovatce policejní dohled. Za bezpečné přecházení tak zodpovídají děti sami.
* Reflexní prvky – reflexní prvky chybí na běžném oblečení. Pokud se v okolí školy vyskytují děti bez aktovek označených odrazovými nášivkami, nemusí být při zhoršeném počasí viditelné.
* Podpora školy k využití šetrných způsobů dopravy – cyklostezka ke škole nenavazuje do dalších ulic. Děti z přilehlých vesnic (Prasek, Starý Bydžov) nemají ze svého bydliště vybudovanou cyklostezku. Ve městě chybí cyklostezky vedoucí z okraje města ke škole. Chodník v ulici Karla IV. je po rekonstrukci ulice zúžen, což bude komplikovat bezpečný a rychlý vstup do školy.
NÁVRHY NA VYLEPŠENÍ PRO NÁSLEDUJÍCÍ ŠKOLNÍ ROK
- ve škole bude zaveden Den bez aut. Ekohlídky informují rodiče a žáky školy o výhodách takového dne a navrhnou jiný způsob dopravy, který podporuje omezování městského automobilismu (Ekotým)
- ve spolupráci s dopravní policií obdrží žáci reflexní přívěsky nebo nášivky na oblečení (Mgr. Martina Hudcová)
- na webových stránkách školy bude zřízeno diskusní fórum pro praktikování spolujízdy (rodiče či učitelé se mohou domluvit a nabízet volná místa ve vozidle ostatním dětem nebo kolegům - Mgr. Petra Klapková - Dymešová)
Ekoškoly na celém světě postupují podle unikátní metodiky 7 kroků, která nabízí ucelený návod, jak docílit ve škole i jejím okolí pozitivních změn. Jsou to kroky, které vás provází programem Ekoškola po celou dobu jeho realizace. Nyní vás seznámíme s tím, jak naplňujeme metodiku 7 kroků u nás na Karlovce.
1. EKOTÝM
Součástí našeho ekotýmu je vedení školy, učitelé I. a II. stupně, žáci, provozní zaměstnanci....v našem ekotýmu jsou tito členové ekotýmu.
Práce v ekotýmu je dobrovolná, vítáni jsou všichni, kterým je myšlěnka ekoškoly blízká. Ekotým se schází jednou za měsíc. Iniciátorem činností v ekotýmu jsou žáci, kteří navrhují aktivity v ekoškole. Ze svých schůzek pořizují zápisy.
2. ANALÝZA
Analýza je zjišťování stavu školy v tematech ekoškoly: Odpady, voda, energie, prostředí školy, doprava, šetrný spotřebitel, biodiverzita, klimatické změny, jídlo a svět. Díky analýze zjišťujeme, co funguje dobře a co je naopak potřeba zlepšit. Analýzu stavu školy provádíme v hodinách fyziky, chemie, výchovy ke zdraví ke v pracovních činnostech. K analýze využíváme pracovní listy vydané Ekoškolou.
Analýzu provedenou v letošním školním roce naleznete ZDE.
3. PLÁN ČINNOSTÍ
S pomocí výsledků, které nám dává analýza, navrhujeme, plánujeme a uskutečňujeme činnosti. Vedou k tomu, jak udržet to, co funguje a zlepšit to, co nefunguje.
Letošní plán činností ekotýmu najdete ZDE.
4. MONITOROVÁNÍ A VYHODNOCOVÁNÍ
Průběžně zjišťujeme, zda dosahujeme toho, co jsme si naplánovali. Vyhodnocujeme dopad našich aktivit. Bez toho bychom totiž nezjistili, jestli naše snažení mělo nějaký smysl. K tomu nám slouží schůzky ekohlídek. Plán činností vyhodnocujeme jednou za pololetí.
5. ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA VE VÝUCE
Škola podporuje v rámci výuky a mimoškolních aktivit všechny žáky a učitele v rozšiřování znalostí, dovedností a postojů v environmentální výchově. Širší znalost ve všech tématech programu Ekoškola pomáhá nacházet jak souvislosti, tak často i řešení environmentálních problémů. Témata Ekoškoly a environmentální výchovu začleňujeme do výuky, jezdíme na přírodovědné exkuze, účastníme se přírodovědných akcí. K realizaci mimoškolních aktivit využíváme výzvy Šablony II, spolupracujeme s: Městem Nový Bydžov, Lesy ČR, Středisko ekologické výchovy Sever Hradec Králové, Středisko ekologické výchovy Jizerského kraje Střevlík, Hvězdárna Jičín.
Koordinátor každý rok zpracováná plán EVVO.
6. INFORMOVÁNÍ A SPOLUPRÁCE
Dáváme vědět o tom, co děláme v rámci programu Ekoškola uvnitř i vně školy. Zároveň rozšiřujeme spolupráci i mimo ekotým. Dochází tím k zviditelnění a pochopení naši činnosti a motivaci okolí k zapojení do práce v programu.
Aktuální informace zveřejňujeme na našem webu – www.karlovka.cz, na nástěnce v lékárně na náměstí v Novém Bydžově, v Hradeckém deníku, využíváme školní rozhlas a nástěnek I. i II. stupně. Pravidelně informuje veřejnost v Novobydžovském zpravodaji. Dlouhodobě informujeme i na youtube kanále Karlovky, nově na sociálních sítích instagram a facebook.
Video z Mezinárodního dne Ekoškol 2019.
Ohlédnutí za školním rokem 2018/2019 naleznete ZDE a školním rokem 2017/2018 ZDE.
Jak vypadá takové školní hlašení?.....
7. EKOKODEX
Společně ve škole vymyslíme pravidla a hodnoty programu Ekoškola. Jejich dodržováním tak dosahujeme pozitivních změn v nás, na naší škole i v jejím okolí. Každý rok se snažíme vymyslet jiné zpracování našich pravidel, které se nemění, ale které se snažíme všichni ve škole dodržovat. Jelikož letošní školní rok "prožíváme online", sestavovali jsme i letošní ekokodex s ohledem na tuto situaci. Zaměřili jsme se zejména na pravidla, která je důležitá dodržovat v domácím prostředí.
Plán činností pro školní rok 2015 - 2016
Oblast | Činnost | Zodpovídá | Termín | Splnění |
Ekoškola | Obnova Ekotýmu v novém školním roce, výběr nových ekohlídek a nový členů | Stávající členové Ekotýmu |
Září 2015 | ok |
Analýza ekologického stavu školy | Ekohlídky 6. - 7.tříd | Září 2015 | Přesunuto na jaro | |
Plán činností pro školní rok 2015 - 2016 | Ekotým a koordinátor | Říjen 2015 | 0k | |
Aktualizace a doplnění webových stránek Ekoškoly | Celý rok | ok | ||
Focení ekohlídek | Mgr. J.Valenta | Listopad 2015 | ok | |
Den otevřených dveří - questing | Celá škola | Listopad 2015 | ok | |
Nové kodexy, pravidla ekohlídky | II.stupeň, Syrová | Leden-červen 2016 | ok | |
Žádost o poskytnutí finančního příspěvku Královéhradeckého kraje – na podporu programu Ekoškola | Dymešová-Klapková, p.ředitel, Sirotková | Březen 2016 | Ok, grant nezískán | |
Přírodovědné soutěže | Kubelka, Šafaříková, Sirotková | Březen, květen 2016 | ok | |
Den Země | vyučující | Duben 2016 | ok | |
Ekokonference (video o Ekoškole) |
Ekotým + vyučující II.stupně | Březen – červen 2016 | ok | |
Přírodovědný pobyt ekohlídek - Sedmihorky | Ekohlíkdy, Sirotková, Šafaříková | Červen 2016 | ||
Voda | Kontrola a doplnění informačních štítků u vodovodních kohoutků a u nádrží toalet | Ekotým, koordinátor | Říjen 2016 | ok |
Návštěva čističky odpadních vod + výroba informačních plakátu o spotřebě vody | 8.třídy, Sirotková | Listopad 2015 | exkurze neuskutečněna z časových důvodů | |
Analýza stavu školy - voda | 6.B, Špičáková | Červen 2016 | ok | |
Den Země pro I.stupeň – biotop rybník | 9.B, Vaníčková | ok | ||
Ekokonference – zahrnutí tématu, šetrný spotřebitel vody | Květen 2016 | ok | ||
Nedostatek vody na Zemi - projekt | 6.B, Sirotková | Duben 2016 | ok | |
Odpady | Doplnění chybějících sběrných nádob, nové polepky, informační cedule | Ekotým, koordinátor | Září 2015 | ok |
Doplnění pytle od firmy Napos | Ekotým, koordinátor | Listopad 2015 | Přesunuto na září | |
Nádoby na sběr víček pro Míšu | žáci 6. ročníku | Říjen 2015 | ok | |
Práce s odpadovým materiálem | vyučující + šk.družina | Celoročně | ok | |
Kontrola vynášení tříděného odpadu | všechny třídy, pořádková služba | Celoročně | ok | |
Sběrové akce – termíny | Září 2015 | ok | ||
Velká podzimní soutěž ve třídění odpadu | třídy | Říjen – leden 2016 | ok | |
Analýza stavu školy - odpady | 6.A, Konečná | Duben - červen 2016 | ok | |
Práce s pracovními listy na téma energožrout | 2. a 7.třídy, Tobolková, Nožičková | Červen 2016 | ok | |
Energie | Kontrola a doplnění informačních štítků u vypínačů | Ekotým, koordinátor | Září 2015 | ok |
Poučení o manipulaci s termohlavicemi | Ekotým, koordinátor | Září 2015 | ok | |
Analýza stavu školy - energie | 8.B, Klapková-Dymešová | Duben – červen 2016 | ok | |
Práce s pracovními listy Ekoškoly | vyučující | celoročně | ok | |
Recyklohraní – pravidelné plnění úkolů, sběr elektrospotřebičů | koordinátor | celoročně | ok | |
Prostředí | Výzdoba prostor školy pracemi dětí, nové obrázky do nově vymalovaných chodeb u šk.klubu | vyučující VV a PV | celoročně | ok |
Péče o zvířata v přírodovědném centru | Kubelka +. kroužek | celoročně | ok | |
Péče o květiny | Jednotlivé třídy + koordinátor | celoročně | ok | |
Nástěnka Ekoškoly – fotografie ekohlídek, diplomy, aktuální informace | koordinátor a členové Ekotýmu | celoročně | ok | |
Naučné stezky – pravidelný úklid a údržba | V hodinách ČSP, družina, Den Země | celoročně | ok | |
Informační nástěnky ve školním altánu + květiny u hlavního vchodu | Šk.družina, Věříšová | celoročně | ok | |
Analýza stavu školy – prostředí ve škole | Palečková | Květen 2016 | ok | |
Naučná stezka | Podzimní úklid,příprava na zimu | V hodinách Čsp, Palečková, Bohdanecký | Září – listopad 2015 | ok |
Výměna cedulí ke kompostérům | Palečková | Duben 2016 | Ok, nutno obnovit | |
Jarní práce, posunutí zadní části, doplnění mulče | V hodinách Čsp, Palečková, Bohdanecký | Duben 2016 | ok | |
Den Země – sběr odpadků na stezce Les Chlum a okolí | II.stupeň | Duben 2016 | ok | |
Vánoční strom pro ptáky - krmení | družina | Prosinec –leden 2016 | ok | |
Stravování | Ovoce do škol – pokračování, organizace na I.stupni | Šk.jídelna, I.stupeň | celoročně | ok |
Rok luštěnin – téma v rámci Ekokonference | 7.A, Sirotková | Květen | ok | |
Spolupráce s výživovou poradkyní Bc. Martinou Jandovou, zdravé svačinky pro I.stupeň | Hudcová | celoročně | ok | |
Obměna jídel v nabídce šk.jídelny (polotovary, čerstvá zelenina, regionální prodejci) | Syřišťová + šk.jídelna | celoročně | ok | |
Nabídka mlíček, jogurtů | p.ředitel, šk.jídelna | celoročně | ok | |
Poznávání tropického ovoce v rámci Dne otevřených dveří | 7.A, Sirotková | Listopad 2015 | ok | |
Rozšíření zdravého stravování mezi témata Ekoškoly | koordinátor | Červen 2016 | Září, přihlášení Měnu pro změnu | |
Biodiverzita | Práce s pracovními listy Ekoškoly | vyučující | celoročně | ok |
Lesní závod – pro 2.třídy | 8.B, Dymešová-Klapková | Duben 2016 | ok | |
Den Země s Lesy ČR + akce pro I.stupeň | Hudcová, Sirotková | Duben 2016 | ok | |
Ekologický pobyt Sedmihorky – výukový program pro ekohlídky (Ekologické středisko Český Ráj) | koordinátor | Květen 2016 | ok | |
Ekokonference – zařazení témat do programu | vyučující | Květen 2016 | ok | |
Přírodovědná vycházka v rámci botaniky – 7.třídy | Sirotková | Květen- červen 2016 | ok | |
Ekoanalýzu provedl ekotým v následujících oblastech: Voda, energie, odpady….Vzhledem k dlouhodobé nepřítomnosti žáků ve škole, byla analýza provedena částečně ve škole a částečně v rámci online hodiny s využitím aplikace Google jamboard a Google formulář.
VODA
Tato analýza vznikla v hodinách 8. tříd v předmětu Přírodovědná praktika a v hodinách chemie při tematickém vyučování o vodě.
Silné stránky:
- myčka nádobí v jídelně
- informační cedulky u kohoutků “Šetři vodou”
- sud na školní zahradě určený k jímání vody
Slabé stránky:
- chybějící informační štítky u některých vodovodních kohoutků a u nádrží na toaletách
- většina vodovodních kohoutků klasických (kapající, nejdou dovřít) bylo by třeba rozšířit na automatické baterie nebo alespoň stávající vybavit perlátory
- vysoká spotřeba vody na WC
- užitková voda využívána pouze na zahradě
Cíl: Nastavení dalších opatření vedoucí ke snížení spotřeby vody
- náhrada stávajících vodovodních baterií senzorickými, případně doplnění stávajících baterií perlátory
- náhrada stávajícího splachování na WC duálním splachováním
- vyrobit nové informační cedulky
- zajistit další nádoby na záchyt dešťové vody na školní dvůr
JÍDLO
Tato analýza vznikla s ekohlídkami při schůzce Ekotýmu.
Silné stránky:
- pestrost nabízených jídel ve školní jídelně
- zdravé potraviny ve školním bufetu
- používání papírových sáčků ve školním bufetu
- likvidace zbytků - stroj
Slabé stránky:
- zvýšit sortiment prodávaného zboží v bufetu (ovoce, zelenina)
- otevírací doba bufetu
- málo bezmasých jídel ve školní jídelně
- bufet nenabízí svačiny pro alergiky nebo vegetariány
- stále velké množství vyhozeného jídla v jídelně
- opět chybí bedýnka na zbytkové ovoce
Cíle: Zlepšení fungování školního bufetu, snížení množství vyhozeného jídla v jídelně
- zjistit možnosti zařazení nových jídel do jídelníčku, sestavování pestřejšího jídelníčku
- zajistit ovoce a zeleninu do školního bufetu
- prodloužit otevírací dobu bufetu
- obnovit bedýnku na ovoce pro zvířata do přírodovědného centra
BIODIVERZITA
Tato analýza vznikla se žáky 6. tříd v rámci hodin Přírodovědná praktika.
Silné stránky:
- přírodovědné centrum ve škole
- naučná stezka Les Chlum a okolí
- alpinum na školním dvoře a
- zvířata na chodbách
Slabé stránky:
- chybějící záhony k pěstování rostlin
- chátrající krmítko pro ptáky
- málo zeleně ve třídách
Cíle: Obnova alpina na školním dvoře, instalace hmyzího domku, pěstování bylin na školní zahradě
- úprava alpina, osázení nových rostlin, redukce stávajících keřů
- zajištění nového krmítka na školní dvůr
- instalace hmyzího domku
- pěstování bylinek na školní zahradě, vyvýšené záhony
- namnožení rostlin do tříd
ENERGIE
Tato anylýza vznikla v rámci výuky fyziky v 9. ročníku.
Silné stránky:
- pravidelná kontrola spotřeby energie - p. školník
- termostatické ventily na topení
- zateplení školy, plastová okna s dvojsklem
- izolované spotřebiče na ohřev vody, izolace na potrubí s teplou vodou
Slabé stránky:
- chybějící informační štítky u vypínačů “zhasni při odchodu”
- chybějící teploměry ve třídách
- některé termostatické ventily nejsou funkční
Cíle: Nastavení opatření vedoucí ke snížení spotřeby el. energie a tepla.
- Oprava nebo výměna nefunkčních termostatických ventilů.
- Vyrobit informační cedulky.
- Zřídit službu, která bude kontrolovat nastavení termostatů.
- Zakoupit teploměry do všech tříd.
PROSTŘEDÍ ŠKOLY
Tato analýza vznikla na základě projektu “třída snů - škola snů”
Silné stránky:
přírodovědné centrum ve škole a výzdoba na chodbách (vitríny, zvířata)
nová výzdoba na dvoře - motýli a herní prvky pro družinu
pravidelně aktualizované “ekonástěnky”
sedací vaky na chodbě
nový gauč v Infocentru pro marody
Slabé stránky:
chybějící knihovna či odpočinková klidová místnost (místo Infocentra)
poškozené a popsané lavice
výzdoba ve třídě - málo květin, málo aktuální nástěnky
koše na tříděný odpad nejsou zavírací
sedací vaky jsou jen na chodbách
prostředí kolem vchodu C
chybí zásobníky na papírové utěrky ve třídách
špatný stav altánu - natřít ho a pořídit tam dřevěné lavice a stoly
Cíle: Vylepšíme prostředí altánu a třídy a zařídíme si v Infocentru knihovnu s odpočinkovým koutkem.
- natření altánu
- nákup dřevěných lavic a stolů do altánu
- přeměna Infocentra v koutek pro čtenáře
KLIMA
Tato analýza vznikla v rámci online výuky Týden ke dni Země a v hodinách zeměpisu v 9. třídě při výuce o globálních problémech.
Silné stránky:
- o tématu se učíme ve více předmětech, víme, že toto téma je součástí Ekoškoly
- víme, že můžeme klima ovlivnit svým chováním, známe pojem uhlíková stopa
- pořádáme akce pro rodiče a veřejnost, kde na změny klimatu upozorňujeme (Ekokonference, Ekoden, Třídní schůzky s Ekoškolou)
Slabé stránky:
- chybí zapojení v hodinách Aj
- málo žáků umí navrhovat nápady, kterými by každý z nás mohl pomáhat Zemi
Cíle: Pokračovat v organizování celoškolních akcí. Téma klima více zapojit do přírodovědy na 1. stupni.
DOPRAVA
Tato analýza vznikla v tomto roce formou dotazníku v google formulářích a formou hry “Reportérem ve 4 .tř.”
Silné stránky:
- uspořádání akce Do školy na kole - velké zapojení žáků
- mnoho dětí chodí do školy pěšky, nebo jezdí na kole
- kola maji ve škole své místo, stojanů na kola je dostatek
- v okolí školy je bezpečná situace na silnici (pracovník Městské policie převádí na přechodu u školy), vystavěna nová cyklostezka pro žáky z obcí Prasek, Kobylice
- ruch z ulice neruší učitele ani žáky při výuce
- organizace cykloturistické akce Kralova jízda pro veřejnost
Slabé stránky:
- hodně učitelů dojíždí
- chybí tematické dny k dopravě na 2. stupni (nácvik dovedností na kole, bezpečnost na kole, atd)
- zapojení dospělých do kampaně Do práce na kole, malá informovanost
- neukáznění rodiče při zastavování autem před školou, vjíždění na školní dvůr i přes zákaz
- Besip výuku pouze pro 4. ročníky, zavést i pro 5. ročníky
Cíle: Uspořádat akci Do školy na kole, zapojit rodiče k výzvě Do práce na kole.
Zavést více dopravní výchovy do výuky (zejména na 2. stupni).
Uspořádání cykloturistické akce pro veřejnost.
ODPADY
Tato analýza vznikla v hodinách Přírodovědná praktika v 7. třídách.
Silné stránky:
- škola nakupuje věci výhradně ve větších baleních
- využívají se znova již popsané papíry („šmíráky“)
- škola třídí odpady - ve třídě: papír, plast, na chodbě: baterie, elektro, PET, ( kontejnery na tříděný odpad na školním dvoře), škola nakládá správně s nebezpečným odpadem
- koše na tříděný odpad ve všech prostorách školy
- kompostéry na odpad ze zahrady
- žížalovník na bioodpad na 2. stupni
- celoroční sběrové akce (použité baterie a drobné elektrozařízení)
- v bufetu se používají výhradně papírové pytlíky
- v rámci Třídních schůzek s Ekoškolou jsme šili látkové pytlíky a propagovali je, dále také Zdravé láhve na pití - hromadně jsme je dětem objednali
- pravidelné exkurze - sběrný dvůr NB
- úklidové akce
Slabé stránky:
- používání jednorázových ručníků a kelímků
- hodně dětí nakupuje v Lidlu svačinu - hodně PET láhví, sáčků
- školní bufet se nezásobuje potravinami ve vratných obalech
- nevyhovující kompostéry
- velká spotřeba papíru při tisku
Cíle:
Zlepšení třídění ve třídách, minimalizování množství odpadu ve škole.
Organizování celoškolních akcí, zapojování rodičů do sběrových akcí, pokračování v úklidových celorepublikových akcí - Výzva 72 hodin, atd.
Podpora vratných obalů u pití ve školním bufetu.
Plán činností pro školní rok 2014/ 2015
4 hlavní cíle:
1)realizace grantu Královéhradeckého grantu- Po stopách Ekoškoly
2)pokračovat v tématech – voda, doprava, energie, odpady, prostředí
3)přidat téma téma - klimatické změny
4)pravidelné schůzky ekotýmu, analýza a plán pro nový šk. rok
oblast | úkol | termín | zodpovídá | plnění |
Energie + voda |
Pravidelná kontrola šetření, popisky vypínačů a u umyvadel, práce s pracovními listy, sběr dat o spotřebě, podora pití kohoutkové vody | celoročně | Ekotým, ekohlídky |
- bufet! (sortiment) - zhasínání (častější kontrola) |
Odpady |
Třídění odpadu ve třídách, sběrové akce – papír, kaštany, elektroodpad, staré oblečení, Recyklohraní - úkoly | celoročně | pořádková služba třídy, ekotým, p.školník, koordinátor |
-vše dle plánu, peníze na podporu příro.centra |
Výuka EVVO |
Realizace exkurzí a výukových programů v rámci grantu S Ekoškolou za poznáním, exkurze Na Plachtě, Přerov nad Labem - skanzen | celoročně | Koordinátor, celá škola |
-grant dle harmonogramu, dodržení rozpočtu |
Prostředí |
Úprava naučné stezky za školou, zakoupení rámečků na obrázky z vv, venkovní výsadba květin u hl.vchodu, nové vybavení vitrín v I.patře, nástěnka Ekoškoly pro I.stupeň-nová | průběžně | Šk.družina, Věříšová, koordinátor, Ekotým, Hudcová |
-potřeba vymalovat na staré budově |
Doprava |
Dopravní výchova – 4.třídy, dopravní hřiště, beseda s Besipem (DDM), reflexní prvky pro všechny žáky, návštěva hasičů – 1.třídy, šk.družina – bezpečnost | duben | Skřivanová, vyučující, DDM |
-dobrá spolupráce s DDM -doporučeno i pro vyšší ročníky |
Klimatické změny | Exkurze s výukovým programem, Hučák – HK, Skleníkový efekt – chemie pro 8.tř, tropický deštný les-zeměpis 6.tř | Klapková-Dymešová, Sirotková, Šafaříková |
, -seznámení s pracovními listy, nedostatek času v hodinách, exkurze úspěšné, šesťáci ekoplakát pěkný |
|
Projektové dny |
Den zdraví – spolupráce s výživovou poradkyní, hasiči, Policii ČR, záchrannou službou, kurz 1.pomoci | duben | vyučující |
-domluvena dlouhodobá spolupráce s pí. Jandovou a p.Verflem.opakování každoročně |
Osvěta | Den otevřených dveří, pravidelné příspěvky do Novobydžovského Zpravodaje, nástěnka na náměstí | průběžně | Celá škola, A.Kmínková, koordinátor | |
Soutěže | Ekopáťák, účast na Poznej a chraň- Měník, poznávání rostlin ZŠ Klicperova, poznávání živočichů – organizace, GNB – přír.soutěž celoroční | průběžně | Šafaříková, Sirotková, Kubelka |
-vylepšení soutěže ok, příště ve větší třídě |
Ekoškola |
Ekotým, plán, Den s mým zvířecím kamarádem, Čertovská škola- Den otevřených dveří | Září - prosinec | Koordinátor, Ekotým |
-nutné svolávat i pomocí rozhlasu, nejen svolávači, včas pověřit zapisovatele, do plánu zařadit harmonogram exkurzí |
Plán činností Ekoškoly Základní školy Nový Bydžov, Karla IV. pro šk.rok 2013/2014
téma: PROSTŘEDÍ ŠKOLY
ÚKOL | Provede - zodpovídá | KDY | SPLNĚNO-NESPLNĚNO |
Přesazení a umístění pokojových květin po škole | ekohlídky, Sir + Šaf | do konce září | ano |
Informační cedule v Přírodovědném centru | Kubelka, 3.A | celoročně | Průběžná výměna a obměna |
Výroba popisek s názvy rostlin | ekohlídky | celoročně | ano |
Sběrová akce jídla pro zimní ptáčky |
Šaf -2.st Hud -1.st |
prosinec | ano |
Den Země | Ekotým | duben |
ano |
Výtvarné zpracování ekokodexu – nové na chodbu | Syr v hodinách vv | jaro | Nepodařilo se z časových důvodů, přesunuto na další šk.rok |
Informační rozcestník v přízemí | Kubelka, 3.A | leden | Nepodařilo se z časových důvodů, přesunuto na další šk.rok |
Fotografie Ekohlídek a ekotýmu na nástěnky Ekoškoly | Ekohlídky, Sir, Val | říjen | ano |
Jarní a podzimní úklid školního dvora | žáci při ČSP | listopad, duben | ano |
Oprava cedulek pro rostliny na šk.zahradě | žáci při Čsp | do konce listopadu | Nepodařilo sem, nutno vymyslet jiné provedení – trvalejší. |
Vypletí alpinia a naučné stezky | žáci při Čsp, Pal, Boh | průběžně | ano |
Péče o květiny chodbě ve třídách | všichni | průběžně | ano |
Akce uspořádána na podporu příro.centra | Ekotým | podzim 2014 | V rámci Dne otevřených dveří. |
Plán činností Ekoškoly Základní školy Nový Bydžov, Karla IV. pro šk.rok 2013/2014
téma: VODA
ÚKOL | provede - zodpovídá | KDY | SPLNĚNO-NESPLNĚNO |
Doplnění chybějících cedulek „šetři vodou“ | ekohlídky, Sir, Hud | září | ano |
Zjistit záznamy o spotřebě vody ve škole, zveřejnění na www | Žáci při mat, Dymešová | aktuálně | ano |
Organizace Ekologického jara na Karlovce | Ekotým | duben | ano |
Exkurze čistička odpadních vod v NB | 8.třídy, Šafaříková | říjen | Z časových důvodů se nepodařilo |
Voda – životodárná kapalina | výuk. program Vrchlabí, Sir | listopad | Z finančních důvodů přesunuto na další šk.rok |
Upoutávka na vodu z kohoutku | Ekohlídky,Sir | listopad, prosinec | ano |
Návštěva IQ parku - voda | vybrané třídy, Dymešová | únor | ano |
Plán činností Ekoškoly Základní školy Nový Bydžov, Karla IV. pro šk.rok 2013/2014
téma: ODPADY
ÚKOL | provede - zodpovídá | KDY | SPLNĚNO-NESPLNĚNO |
Sběr kaštanů | Školník, ředitel | říjen |
ano |
Doplnění košů do sboroven, ředitelny, | Ekotým | listopad | ano |
Pravidelný sběr papíru na podporu přírodovědného centra | Školník, p.ředitel | říjen | ano |
Velká podzimní soutěž ve sběru elektroodpadu | Sirotková | prosinec | ano |
Soutěž o „nej“ třídu ve třídění odpadu ve třídě | Ekohlídky | říjen - listopad | ano |
Průběžná kontrola třídění ve třídách | Ekohlídky, Ekotým | průběžně | ano |
Využití odpadového materiálu při vv a hv | Vyučující VV, ČSP | průběžně | ano |
Účast v Recyklohraní | Sir | průběžně |
ano |
Výukový program pro žáky „odpady“ (Ekokom) | Vybrané třídy, Ekotým | Únor, březen | ano |
Sběrný dvůr NB | I.stupeň, pí. Hlaváčková | průběžně | ano |
Pravidelný sběr víček pro Míšu | celá škola, Sir | průběžně | ano |
Plán činností Ekoškoly Základní školy Nový Bydžov, Karla IV. pro šk.rok 2013/2014
téma: ENERGIE
ÚKOL | provede - zodpovídá | KDY | SPLNĚNO-NESPLNĚNO |
Výměna vadných zářivek ve třídách | Školník, ředitel | letní prázdniny | ano |
Exkurze – „Hučák“ | Vybrané třídy, Dymešová | průběžně | ano |
Národní tech.muzeum - energie | vybrané třídy, Dym | říjen | ano |
Kontrola ventilů na radiátorech ve třídách | Ekotým, školník | průběžně | ano |
Zjistit záznamy o spotřebě el.energie ve škole, zveřejnění na www + porovnání s minulými lety | Žáci při fyz, Dymešová | květen, červen | Z časových údajů přesunuto na září dalšího šk.roku |
Zajištění teploměrů do vybraných tříd | ředitel | průběžně | Z finančních důvodů se teploměry nekoupili |
Kontrola zhasínání světel | Uklízečky, ekohlídky | průběžně | ano |
Práce s pracovními listy Ekoškoly | průběžně | ano | |
Cedulky upozorňující na zbytečné svícení | 1.stupeň, Hud | průběžně | ano |
Informační panel k solárním panelům + www | fyzika, Dym | leden - březen | Nepodařilo se uskutečnit, převedeno do dalšího plánu |
Plán činností Ekoškoly Základní školy Nový Bydžov, Karla IV. pro šk.rok 2013/2014
téma: DOPRAVA
ÚKOL | provede - zodpovídá | KDY | SPLNĚNO-NESPLNĚNO |
Dopravní výchova | Žáci 1.stupně, Hudcová | průběžně |
ano |
Dopravní odpoledne | družina | květen |
ano |
Práce s pracovními listy | 4.třídy | celoročně | ano |
Spolupráce s DDM, Besip | Kmínková | jaro | ano |
Dne 6.10. 2014 pojedeme na přírodovědnou exkurzi spojenou s výukovým programem nazvaným Velký poklad v malém labyrintu, který se uskuteční Na Plachtě v Hradci Králové.
Odjezd je v 7:50 od školy. Celkové náklady exkurze budou hrazeny z grantu Královéhradeckého kraje "S Ekoškolou za poznáním". V případě navýšení předpokládáné ceny autobusu budu od dětí vybírat po skončení akce drobný doplatek.